با رسانه‌های روز دنیا

وال‌استریت ژورنال

وال‌استریت‌ژورنال:

 تحریم‌های غرب علیه ایران بی‌اثر شده‌اند

یک رسانه آمریکایی در گزارشی درباره تاثیر تحریم‌های غرب و آمریکا بر کشورهایی از جمله ایران که سال‌هاست هدف این تحریم‌ها قرار دارند، تاکید کرد ایالات متحده به‌طور ناخواسته موجب ایجاد یک محور متشکل از کشورهای تحت تحریم شده‌ است و آن‌ها تجربه موفقی برای خنثی‌سازی این محدودیت‌ها داشته‌اند
کد خبر: ۱۴۵۹۲۲۲

 تحریم‌های غرب علیه ایران بی‌اثر شده‌اندروزنامه چاپ آمریکا در گزارش خود با اشاره به اینکه «هدف از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی غرب، تحت فشار قرار دادن دشمنان آمریکا بوده است» نوشت غرب با استفاده از قدرت دلار تلاش کرده است دولت‌های قدرتمند را تحت فشار قرار دهد تا آنها بدون درگیری نیروی نظامی تسلیم شوند اما آنها به‌طور ناخواسته یک اقتصاد سایه در جهان ایجاد کرده‌اند که دشمنان اصلی آمریکا را به هم پیوند می‌دهد و چین را به‌عنوان دشمن اصلی واشنگتن در مرکز قرار داده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال ادامه داد: محدودیت‌های مالی و تجاری بی‌سابقه علیه روسیه، ایران، ونزوئلا، کره شمالی، چین و کشورهای دیگر با محدود کردن دسترسی به کالاها و بازارهای غربی، اقتصاد آنها را تحت فشار قرار داده است، اما به گفته مقامات غربی و داده‌های گمرکی، پکن به طور فزاینده‌ای با تقویت روابط تجاری خود، این تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده را خنثی کرده است.

بلوک کشورهای تحریم‌شده در برابر جنگ اقتصادی آمریکا مصون شده‌اند به نوشته وال استریت ژورنال، اکنون بلوک کشورهای تحریم شده در مجموع از مزیت مقیاسی که بتواند از آنها در برابر جنگ اقتصادی واشنگتن محافظت کند، برخوردار شده‌اند و در حال تجارت با یکدیگر در تمام زمینه‌ها از پهپاد و موشک گرفته تا طلا و نفت هستند.

«دانا استراول» مقام سابق وزارت دفاع آمریکا و تحلیلگر اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک در این باره گفت: چین یک رقیب راهبردی است که از اراده و توانایی لازم برای تغییر شکل نظم فعلی جهانی برخوردار است.

«لی پنگ‌یو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن نیز با دفاع از سیاست‌های پکن گفت این کشور به هیچ یک از طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین سلاح نمی‌فروشد.چین در حال انجام مبادلات تجاری و اقتصادی معمول با کشورهای مربوطه بر اساس اصل برابری و نفع دوجانبه است.

وی افزود: تجارت‌های مربوطه به موجب قوانین بین‌المللی قانونی و مشروع هستند و بایستی مورد احترام و محافظت قرار گیرند.وال ‌استریت ‌ژورنال با تاکید بر اینکه «نیازهای تجاری بلوک کشورهای تحریم‌شده همسو هستند» تصریح کرد: در یک سوی معادله، چین اقدام به خریداری نفت با تخفیف از سه قدرت در اوپک، یعنی روسیه، ایران و ونزوئلا می‌کند و این کشورها در عوض به موجب این مبادلات منابع مالی لازم را برای خریداری کالاهای تحریم‌شده از چین کسب می‌کنند.

«کیمبرلی دوناوان» تحلیلگر مسائل اقتصادی در اندیشکده شورای آتلانتیک اظهار داشت: درآمد نفتی از جانب چین اقتصادهای ایران و روسیه را سر پا نگاه می‌دارد و به‌علاوه تحریم‌های غرب را تضعیف می‌کند.

به گفته او، استفاده این کشورها از ارز و نظام پرداختی چین برای انجام مبادلات یاد شده موجب می‌شود مسئولان غربی به داده‌های مالی دسترسی نداشته باشند و در نتیجه از توانایی محدودی برای اجرای تحریم‌ها برخوردار شوند.

این رسانه آمریکایی همچنین نوشت: داده‌های گمرکی مربوط به چین و روسیه نشان می‌دهد که پکن توانسته است جای خالی عدم دسترسی مسکو به کالاهای غربی دارای کاربری دوگانه را پر کند. به عنوان مثال، یک شرکت دفاعی چین به نام «پولی تکنالوجیز» بین ماه‌های سپتامبر و دسامبر سال گذشته میلادی اقدام به ارسال حدود ۲۴ محموله به یک شرکت نظامی روسیه‌ای تولیدکننده بالگردهای نظامی و غیرنظامی کرد.

وال‌استریت‌ژورنال در بخش دیگری از این گزارش نیز به نقل از مقامات آمریکایی و داده‌های گمرکی مدعی شد که ایران در حال تأمین سلاح و ارائه کمک‌های فنی برای زیرساخت‌های انرژی و عرضه برخی از کالاهای تحریم‌شده به کشور ونزوئلا است. ونزوئلا در ازای آن‌، اقدام به عرضه طلا به ایران کرده که کالایی به شمار می‌آید که رهگیری آن در سراسر دنیا دشوار است و تبدیل‌پذیری‌اش امکان دور زدن نظام بانکی غرب را برای کشورهای تحریم‌شده فراهم می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها